KAMU SENTIASA LAYAK DIUJI




From: Islamic-ebook@yahoogroups.com mailto:%5bmailto:Islamic-ebook@yahoogroups.com%5d
Kamu Sentiasa Layak Diuji


Mak kambing, maafkan saya. Saya nak ambil anak makcik untuk buat rendang ya, pinta seorang pengusaha ternakan kambing kepada seekor kambing betina tua, yang terpinga-pinga. Perlukah beliau meminta izin si emak untuk menyembelih si anak? Tidak perlu.

Hakikatnya, emak kambing, ayah kambing, anak kambing dan seluruh ahli keluarganya adalah milik pengusaha ternakan kambing tersebut. Mahu diambil si emak, mahu diambil si anak, kuasa mutlak ada padanya. Namun kerana ihsan yang ada pada diri, penternak kambing sentiasa mengambil si kambing dewasa untuk jualan dan sembelihan. Sesekali sahaja keadaan sebaliknya berlaku. Tiada pertikaian, kerana seluruh kandang itu milik dirinya. Manusia yang memberi makan, minum, penjagaan, rawatan, perlindungan dan segala yang diperlukan oleh si kambing untuk hidup sejahtera.
Conclusion : Jadi perlukah Allah memohon kebenaran kita terlebih dahulu untuk diuji? Sepertimana pemilik kambing tidak perlu memohon kebenaran kpd kambing untk disembelih kerana kambing itu miliknya, begitulah Allah... Pemilik dan Pencipta kita..

Comments

Popular Posts