VIRUS J.E.M.U



“.. Aku tak ada mood la buat kerja arini..” kata Josh.
“ Tapi, bukan ke progress report tue, u kena hantar minggu depan” balas Sue.
“ Aku memang nak buat, tapi arini cam tak ada motivasi jek..’jawab Josh.

Matt yang tadi mendengar luahan Josh, terus bertanya dengan nadi empati.


“ Kenapa? U ada masalah ker?”,
“ Tiada, cuma skrg tak leh fokus je. Nak tengok buku dan jurnal pun rasa menyampah. Apatah lagi nak menulis, langsung tak ader idea..Harap-harap, esok aku dapat motivasi untuk buat kerja la..”jawab Josh.

Perkara sebegini sering kali dihadapi rata-rata oleh kita. Hilang mood dan daya anjakan untuk membuat sesuatu sedangkan amat maklum ttg kepentingan kerja terbabit dan keterbatasan masa yang dimiliki. Malah, impak dari sikap sedemikian amat diketahui secara jelas.

Tetapi, apa kan daya. Daya rintangan dalam diri lebih tinggi drp daya motivasi telah menyebabkan kita terus tewas dan tewas .

Kenapa keadaaan ini berlaku?

Jawapnya amat mudah. Kita sedang dilanda virus J.E.-M.U.

Virus J.E-.M.U amat kuat. Sehingga kini tiada ubat dan penawar yang betul-betul boleh menyembuhkan virus secara komprehensif. Dari laman facebook, rata-rata penjungung sering menzahirkan dilanda serangan virus ini. Justeru ada sebilangan kita melontarkan perasan di medium social dengan menyatakan jemu atau malas untuk pergi ke kerja, pergi ke uni, membuat kerja rumah, mengemas atau sebagainya. Hakikatnya, perasaan ini jika terus dilayan akan memberi impak yang besar kepada kehidupan. Tetapi, bagaimana untuk mengubati serangan virus ini????

Hmmmmm…….

Comments

Popular Posts